Rośliny na południową loggię - poradnik ogrodnika amatora

Mięta opanowała mi doniczki, teraz planuję ją trochę ograniczyć :)

Zawsze podobały się mi balkony pełne zieleni, tonące w kwiatach i chciałam aby mój też taki był.

Jednak mój balkon to loggia od południowej strony w związku z tym jest na nim bardzo gorąco i sucho i niestety przędziorek ma idealne warunki do rozmnażania (to jest malutki pajączek, który wysysa soki z liści).
Oczywiście na początku sadziłam różne kwiatki, mając nadzieję że tym razem się uda. Cóż przędziorek był lepszy, jeszcze do początku lata rośliny dawały sobie radę ale im robiło się bardziej gorąco tym więcej było tego małego szkodnika a rośliny usychały.

Byłam jednak uparta i postanowiłam, że tak tak łatwo się nie poddam i skoro nie mogę mieć takiego ogrodu to stworzę sobie inny dziki ogród na balkonie. Zaczęłam szukać roślin dziko rosnących i mało wymagających roślin ozdobnych. Na balkonie mam zdecydowanie mniej kwitnących kwiatów ale wolę żeby było zielono niż nic. Zresztą zauważyłam, że im więcej ich mam to tym lepiej rosną.

Przede wszystkim przekonałam się, że nie wystarczy wybierać rośliny na stanowiska południowe, ponieważ na takiej loggii panują ma zupełnie inne warunki niż w ogrodzie czy na otwartym balkonie lub tarasie. 

Ja osobiście chcę mieć jak najwięcej roślin wieloletnich, które przezimują w donicach. Ważne aby dobrze je przed zimą zabezpieczyć a w zimie podlać je od czasu do czasu, ponieważ bardzo często rośliny usychają a nie przemarzają.

Metodą prób i błędów, testowania i sprawdzania parę typów już mam :)

To jeszcze zdjęcie z przed dwóch lat, jeszcze rośnie jałowiec i cytryniec jest mały

Niedośpian w dwóch wersjach

Rośliny na bardzo gorący i suchy balkon, zimujące w donicach

Wiosną oczywiście można posadzić bratki, stokrotki, tulipany i inne rośliny wcześnie kwitnące.

Byliny - rośliny wieloletnie:
  • Przetacznik kłosowy - występuje w trzech kolorach: niebieski (dziko rosnący na łąkach), biały i różowy.
  • Rozchodniki - różne gatunki. Miałam na balkonie rozchodnik wielki ale coś mu nie pasowało i mimo słońca tak się jakoś wybujał. Zimował dobrze ale przesadziłam go do ogrodu.
  • Rudbekie 
  • Mozga trzcinowata - trawa biało-zielona
  • Wrotycz 
  • Bylica Schmidta
  • Yuka
Krzewy:
  • Jałowiec - warto go posadzić oddzielnie nie lubi mokrej ziemi,  ja swój jałowiec niestety zmarnowałam bo rósł z inną rośliną, którą zaczęłam mocniej podlewać 
Pnącza:
  • Cytryniec chiński - owijam pędy na zimę włókniną, rośnie super
  • Rdest auberta - pierwszy rok za nim
  • Powojnik - ładnie kwitnie ale gubi liście u dołu
Zioła:
  • Mięta - świetnie rośnie i zimuje
  • Melisa - u mnie przemarza mimo okrycia
  • Tymianek - trzeba go zabrać do domku, do w miarę chłodnego i jasnego pomieszczenia na przeczekanie do wiosny
  • Rozmaryn - na zimę do domku u  mnie zimuje na kuchennym parapecie
  • Szałwia - zmarzła ale to chyba była moja wina
Rośliny jednoroczne:
  • Rumianek
  • Chaber bławatek
  • Niedośpian - jeśli się go schowa do domu to będziemy mieli go na drugi rok
  • Aksamitki - radzą sobie w miarę dobrze do momentu upałów bo wtedy przędziorek mocno je konsumuje
  • Nagietek
  • Starzec - też schowałam na zimę i rośnie drugi rok
  • Kocanka
  • Wrzosy i wrzośce - traktuję je jako jednoroczne bo jeśli nawet przezimowały to i tak mi uschły w lecie, nie będę już ich kupować.
Co mi się nie sprawdziło czyli co zjadł przędziorek:
  • Tuja
  • Pięciornik
  • Heliotrop
  • Bazylia  - nie ma szans
  • Bacopa
  • Lawenda - słabo u mnie rosła i zmarzła w zimie
  • Sanwitalia
  • Nachyłek
Posadziłam lub posadzę:
  • Wierzbę ozdobną - na ten moment jest ok, zobaczymy jak dalej oraz jak przetrwa zimę.
  • Tojeść
  • Naparstnica
  • Wiesiołek
  • Żmijowiec
  • Farbownik
  • Kosodzrzewina
Wpis będę uzupełniać w trakcie, nowo zdobytymi doświadczeniami :)

Teraz pechowo mamy remont balkonów i moje roślinki cierpią zamknięte w mieszkaniu, niektóre  z nich  musiałam posadzić na działce bo nie przeżyłyby kolejnych dwóch tygodni.

Większość kwiatów  rośnie w moich donicach czyli donicach Pasiastego Stworka.



Zapraszam na moją stronę:  www.pasiastystworek.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rewitalizacja Czworoboku - artykuły

HISTORIA O TYM, JAK MIESZKAŃCY BRONIĄ DRZEW NA WYROST I WIESZAJĄ PSY NA ZDP I WUOZ, czyli po co pytacie i robicie szum?

O książce "Miasto szczęśliwe" Charlesa Montgomery'ego i zielonej dzielnicy Vauban we Fryburgu Bryzgowijskim