WNIOSKI O AKTUALIZACJĘ BIP - OSIEM MIESIĘCY PÓŹNIEJ


WNIOSKI O AKTUALIZACJĘ BIP - OSIEM MIESIĘCY PÓŹNIEJ

5 lipca 2022 r. złożyliśmy w Urzędzie Miejskim 6 wniosków o aktualizację Biuletynu Informacji Publicznej.

Wnioski rozpatruje się zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego. Urząd może uznać wniosek za bezzasadny lub musi załatwić go nie później niż w ciągu miesiąca. Jeśli nie może tego zrobić w terminie, to w ciągu miesiąca od złożenia wniosku ma zawiadomić wnioskodawcę o tym, co zrobił, aby wniosek rozpatrzyć oraz na kiedy przewiduje załatwienie wniosku (art. 244 i 245 KPA). 

Ponieważ po miesiącu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedz, 9 sierpnia poprosiliśmy Urząd o poinformowanie nas, jakie czynności podjął w celu rozpatrzenia wniosków i na kiedy przewiduje ich załatwienie. W uzasadnieniu powołaliśmy się na w.w. zapisy KPA. 

Odpowiedź otrzymaliśmy niezwłocznie, datowano ją 9 sierpnia. Czytamy w niej:: “Podejmowane są czynności mające na celu poprawę czytelności i aktualizację zakładek BIP. (...) Proces aktualizacji miejskiego systemu BIP może wydłużyć się w czasie ze względu na sezon urlopowy. Zwracamy się o wyrozumiałość i cierpliwość. Po zakończeniu przez Urząd Miejski procesu aktualizacji zakładek systemu BIP zostaną Państwo poinformowani pisemnie.” W tym samym piśmie otrzymaliśmy również informację dodatkową: “System (...) został stworzony w ramach projektu unijnego (Wrota Lubelszczyzny). (...) żaden z użytkowników nie ma wpływu na wygląd szablonu strony BIP ani tym bardziej na funkcjonowanie systemu.” Jest to o tyle istotne, że nie skarżyliśmy się na funkcjonowanie strony BIP ani na szablon. Co więcej, z czasem okazało się, że możliwe jest dodawanie do szablonu nowych zakładek, bo bez problemu dodano w menu głównym zakładki “Dystrybucja węgla” oraz “Gminna ewidencja zabytków”. A wnioskowanej przez nas zakładki “Środowisko” nadal nie ma… 

25 września sprawdziliśmy, jakie czynności podjął urząd w celu aktualizacji BIP. Pisaliśmy o tym tutaj: https://www.facebook.com/zielonenotatki/posts/pfbid02gLjbjLSdzkRhNSjsJYZyJvAWVsDbST1qQLCtC1QmwWTkbW5Q1vPgJ2PtGQsyWV8zl 

26 października wystosowaliśmy kolejne pismo do Urzędu Miejskiego. Podziękowaliśmy w nim za zauważone przez nas zmiany wprowadzone w Biuletynie. Poprosiliśmy o informację, na jakim etapie znajduje się realizacja pozostałych wniosków oraz o poinformowanie nas o tych wnioskach - lub ich części - które nie mogą być zrealizowane. 

W odpowiedzi czytamy: “Proces aktualizacji Biuletynu Informacji Publicznej nadal znajduje się w toku. (...) po otrzymaniu od Państwa informacji, niezwłocznie powiadomiliśmy Kierowników wydziałów Urzędu Miejskiego we Włodawie o przeglądzie już opublikowanych zakładek w systemie BIP i ich aktualizacji.” Dowiedzieliśmy się również, że wniosek o zamieszczenie w BIP Urzędu Miejskiego rocznych sprawozdań finansowych jednostek podległych nie będzie zrealizowany: “Każda jednostka podległa pod Urząd Miejski we Włodawie jest zobligowana do indywidualnego zamieszczenia sprawozdania finansowego na swoim Biuletynie Informacji Publicznej.” 

W wykazie jednostek organizacyjnych BIP Urzędu Miejskiego tylko w przypadku Miejskiego Przedszkola Integracyjnego i Przedszkola Miejskiego nr 1 podany jest link odsyłający bezpośrednio do BIP-ów tych jednostek. Przedszkole Miejskie nr 2 nie ma podanej strony internetowej, link podany do strony Szkoły Muzycznej odsyła do informacji, że taka strona nie istnieje. Sprawozdania finansowego za 2021 rok nie ma w BIP Biblioteki (jest krótki rozdział w sprawozdaniu z działalności), w BIP WDK nie ma żadnych sprawozdań finansowych. Sprawozdań z działalności nie ma w BIP-ach MOPS, MOSiR, żadnego miejskiego przedszkola, szkoły muzycznej ani szkół podstawowych. 

16 marca sprawdziliśmy, krok po kroku, nasze wnioski i odpowiednie zakładki w BIP. Uzupełniono: skład Komisji skarg, wniosków i petycji, “Zgromadzenia publiczne” (za to zakładka Imprezy masowe jest teraz pusta), “Druki i wzory druków” w zakładce “Oświata”, “Instrukcja obsługi BIP” (ale link w stopce o tej nazwie odsyła do pustej strony), “Honorowi obywatele”, usunięto puste zakładki: “Dyżury” (z “Rady Miejskiej”) i “Interpelacje” (z “Archiwum Rady Miejskiej”), “Organizacja Urzędu Miejskiego”, “Działalność gospodarcza” (uzupełniono dokumenty do 2019 r.), “Dofinansowanie przez gminę kosztów kształcenia młodocianych pracowników” - dodano stanowisko Związku Rzemiosła Polskiego, “Dotacje dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych”, “Nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego” - usunięto zawartość, czyli dokument “Dofinansowanie przez gminę kosztów kształcenia młodocianych pracowników”. Teraz zakładka jest pusta W całości zrealizowano wniosek o utworzenie zakładki “Protokoły z kontroli przeprowadzanych przez Komisje rewizyjną rady miejskiej VIII kadencji” w menu głównym: “Rada Miejska”. Wnioskowaliśmy o takie ustawienie sortowania zamieszczanych informacji, by te najnowsze znajdowały się na samej górze. Udało się to w przypadku “Uchwał Rady Miejskiej” oraz w zakładce “Przetargi, konkursy i zamówienia publiczne” (Menu główne: “Zamówienia publiczne, konkursy, oferty”), gdzie utworzono zakładkę na bieżący rok, a resztę umieszczono w archiwum. Niestety, nadal trzeba przesuwać stronę do samego dołu, żeby zobaczyć najnowsze dane w zakładkach: “Protokoły z wyników głosowania” (“Rada Miejska”), “Obwieszczenia”, “Petycje” (“Urząd Miejski”), “Budżet miasta”, “Sprawozdania finansowe Urzędu Miejskiego”, “Sprawozdania finansowe Gminy Miejskiej Włodawa” (“Finanse i majątek gminy”), “Zarządzenia Burmistrza” (“Prawo lokalne”). 

Wnioskowaliśmy o uporządkowanie zakładki “Wybory” w menu głównym, gdzie dublują się zakładki “Wybory parlamentarne” i “Wybory do parlamentu europejskiego” - nic się do tej pory nie zmieniło. 

Nadal w BIP nie ma “Wieloletniego planu inwestycyjnego”. Ostatnie wpisy w “Ogłoszeniach” są z 2018 r., “Podatkach i opłatach lokalnych” - z 2020 r. , “Gospodarce odpadami” - z 2013 r., “Aktach prawa miejscowego” - ostatnie uchwały z 2012 r. W “Strukturze organizacyjnej” nie działają linki “Kierownicy jednostek organizacyjnych” ani “Pracownicy jednostek organizacyjnych”. W “Oświadczeniach majątkowych” “Pracownicy jednostek organizacyjnych” i “Pracownicy Urzędu” to te same osoby. 

W “Redakcji biuletynu” brakuje adresów e-mail do dwóch pracowników i nr telefonów do 15 z nich. Przy czym te podane numery telefonów to główne numery Urzędu Miejskiego, a tylko JEDEN redaktor biuletynu podał nr wewnętrzny.

Wnioskowaliśmy o utworzenie w menu głównym zakładki „Środowisko” i o przeniesienie tam zakładki “ewidencja danych o dokumentach zawierających dane o środowisku i jego ochronie”. Do tej pory zakładki “Środowisko” nie ma, ale za to pojawiły się zakładki “Dystrybucja węgla” i “Gminna ewidencja zabytków”. Kto chce znaleźć informacje o środowisku, odsyłamy do zakładek “Druki i wzory druków” oraz “Zamówienia publiczne, konkursy i oferty” (sic!) - tam znajdziemy “Ewidencję danych o dokumentach zawierających dane o środowisku i jego ochronie”. Chociaż Włodawa prowadzi badania stanu powietrza (pomiar.wlodawa.eu), nie umieszczono do niego linku w BIP. Nie znaleźliśmy również wymaganego przez art.25 ust.1 pkt.8 Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie raportu z wykonywania gminnego programu ochrony środowiska.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rewitalizacja Czworoboku - artykuły

HISTORIA O TYM, JAK MIESZKAŃCY BRONIĄ DRZEW NA WYROST I WIESZAJĄ PSY NA ZDP I WUOZ, czyli po co pytacie i robicie szum?

O książce "Miasto szczęśliwe" Charlesa Montgomery'ego i zielonej dzielnicy Vauban we Fryburgu Bryzgowijskim