Czy ścieżka rowerowa przez ul. Zabagonie w kierunku Orchówka będzie główną trasą rowerową?
Czy ścieżka rowerowa przez ul. Zabagonie w kierunku Orchówka będzie główną trasą rowerową?
Planowana ścieżka jest jednym z zadań Strategii rozwoju ponadlokalnego miejskiego obszaru funkcjonalnego Włodawa na lata 2021-2030. Liderem w wykonaniu tego zadania jest gmina Włodawa, a partnerem - gmina miejska Włodawa.
Zapytaliśmy obydwie gminy o to samo: szerokość ścieżki i jej nawierzchnię i uzyskaliśmy arcyciekawe odpowiedzi. Partner zadania już wie, że ścieżka będzie miała 3 metry szerokości i nawierzchnię asfaltową, a lider jeszcze nie wie, jaka będzie szerokość ścieżki (od 2,5 do 3 m) ani jaka nawierzchnia (asfalt lub kostka i asfalt).
Pisaliśmy o tym tutaj: https://tiny.pl/vjdw2gs3
Ponieważ lider – gmina Włodawa – jeszcze analizuje różne opcje, zapytaliśmy partnera, który już wie – gminę miejską Włodawa, czy ścieżka musi być wykonana z asfaltu i jakie kryteria stoją za tym wyborem oraz czy rozważano wybór innego rodzaju nawierzchni, biorąc pod uwagę warunki lokalne.
Gmina Włodawa w odpowiedzi powołała się na standardy projektowe dla tras rowerowych województwa lubelskiego, które rekomendują dla tego typu tras nawierzchnię asfaltową: https://promocja.lubelskie.pl/turystyka/standardy-projektowe/
Przeczytaliśmy te standardy i oto, co ciekawego tam znaleźliśmy:
„Rowerowe trasy turystyczne w regionie lubelskim tworzą hierarchię i dzielą się na dwie klasy:
• trasy główne (w tym łącznikowe),
• trasy pozostałe (pomocnicze). Ich uzupełnieniem są istniejące wszelkie trasy: rekreacyjne, wyczynowe, sportowe i inne.
Od „kręgosłupa” głównej trasy rowerowej odchodzą „ości” – turystyczne trasy pozostałe o gorszych parametrach użytkowych (np. o nawierzchni żwirowej lub tłuczniowej zamiast asfaltowej, o większych przewyższeniach i pochyleniach podłużnych itp.).
Trasy pozostałe - to trasy, które nie muszą spełniać parametrów tras głównych jednak tworzą spójną sieć uzupełniającą sieć tras głównych, spełniając różne funkcje dla różnych rodzajów użytkowników i o różnym stopniu trudności. To oznacza, że w przypadku tych tras dopuszcza się drogi o nawierzchni nieutwardzonej i prędkości projektowej 20 km/h i niższej oraz zróżnicowanie wysokościowe.”
Jednymi słowy – nie wszystkie trasy rowerowe muszą być wykonane z asfaltu, bo nie wszystkie są trasami głównymi.
Projektując trasy rowerowe należy wziąć pod uwagę różnych użytkowników, nie tylko tych, co umieją jeździć wyłącznie po asfalcie.
A urzędnikom polecamy przeczytanie i zastosowanie się również do innego rozdziału Standardów: „Zabezpieczenie trasy rowerowej przed wjazdem ciągników i samochodów”.
Komentarze
Prześlij komentarz